Det finns tre möjliga skäl:
Vi tar emot miljoner recensioner från våra användare, och vi försöker framhäva de som bäst reflekterar åsikterna från Yelps community. De recensioner som inte håller måttet för tillfället kan kommas åt via en länk längst ner på varje företagssida, men de räknas inte in i ett företags snittbetyg eller antal recensioner.
Detta tillvägagångssättet skiljer sig från de flesta andra liknande sidor, som tenderar att visa varenda litet negativa klagomål och positiva beröm. Vi gört vårt bästa för att skapa ett community av användare som aktivt bidrar med tillförlitligt och hjälpsamt innehåll.
Vi använder automatiserad mjukvara utvecklad av våra ingenjörer för att rekommendera recensioner från Yelps community. Mjukvaran tittar på dussintals olika faktorer, inklusive diverse indikationer på kvalitet, tillförlitlighet, och aktivitet på Yelp. Framförallt letar den dock efter personer som verkligen är motiverade av att dela med sig av ett brett urval detaljerade upplevelser de haft med lokala företag i sin vardag. Vår rekommendationsmjukvara rekommenderar i genomsnitt runt tre fjärdedelar av alla recensioner som skrivs på sidan.
Det kan finnas ett antal olika skäl till varför en recension inte rekommenderas. Till exempel så kan recensionen ha lagts upp av en användare som inte etablerat sig så väl, eller så kan den se ut som ett ohjälpsamt klagomål eller beröm. Några av de här recensioner är falska (som de vi ser kommer från samma dator) och några kan vara vinklade (som de som skrivs av en vän till företagaren), men många är riktiga recensioner från riktiga kunder som vi helt enkelt inte har tillräckligt med information om så vi kan därför inte rekommendera dem.
Nej. Vårt rekommendationsprogram behandlar annonsörer och icke-annonsörer precis likadant. Du kommer hitta gott om Yelp-annonsörer med negativa recensioner, och likaså gott om icke-annonsörer med fem-stjärniga betyg rakt igenom.
Utöver detta så finns det absolut inget samband mellan tidpunkten då en recension rekommenderas och när ett företag beslutar sig för – eller nekar till – att annonsera: recensioner kan rekommenderas eller icke rekommenderas flera dagar, veckor, eller till och med månader efter att de lagts upp, och Yelps säljare har inget inflytande över när eler hur detta händer.
Kort sagt så finns det inget samband mellan recensioner, Yelp-annonsörer, eller Yelps säljprocess. Punkt slut.
Det är omöjligt att göra 100% av dina kunder 100% nöjda, oavsett hur mycket du försöker. Negativa recensioner är en olycklig – men helt normal – del av företagandet. Vi får också dem.
Trots att det är viktigt att leta efter mönster i dina recensioner (t.ex. om folk ofta nämner att brödet är stelt eller om en viss anställd uppträder oförskämt), så bör du inte ta varje enskild recension alldeles för allvarligt. De flesta Yelp-användarna letar efter en allmän röd tråd i samtliga recensioner de läser istället för att lita på enskilda recensioners ris eller ros, så du bör göra detsamma.
Självklart kan du alltid kontakta recensenten eller lägga upp en offentlig kommentar, men håll i åtanke att om du svarar på kritik med din egen kritik så kommer det nästan aldrig sluta gott.
Vi medlar inte vid dispyter eller tvister så det bästa rådet är att ni tar kontakt med recensenten eller svarar offentligt så att eventuella missförstånd kan redas ut. Om det är uppenbart att recensionen bryter mot våra riktlinjer för innehåll (t.ex. om recensenten berättar om någon annans upplevelse eller använder rasistiska tillmälen), så kan du rapportera recensionen så kommer vi ta en titt.
Nej, du bör inte be kunder om recensioner på Yelp.
Först och främst så kommer de flesta företag endast be deras mest nöjda kunder om att skriva recensioner, inte de missnöjda. Dessa självutvalda recensioner ger en vinklad syn på företaget, och vi tycker inte det är rättvist mot konsumenter. Vi vill hellre höra från medlemmar av Yelps community som inspireras till att berätta om deras upplevelser utan företagets påverkan.
Detta resulterar ofta i att vår mjukvara ej rekommenderar recensioner som ni bett era kunder att skriva. Er bästa chans för att få kvalitativa och opartiska recensioner av ert företag är att erbjuda en minnesvärd och fenomenal kundupplevelse – och att be om recensioner ingår inte i en sådan.
Här följer några tänkbara förklarningar:
Vår rekommendationsmjukvara körs på en daglig basis, så resultatet kan därför ändras dagligen. Du kommer ibland se situationer då en recension rekommenderas eller inte rekommenderas dagar, veckor, eller ibland månader efter att den skrevs. Till exempel så kan rekommendationsmjukvaran snappa upp ny information som gör att recensenten verkar mer tillförlitlig än vad som antogs från början. Det motsatta kan också hända. Ibland kan information vi har om en recensent vara ofullständig, och mjukvaran kan i så fall ta detta i åtanke också.
Det viktiga här är att vår rekommendationsmjukvara rutinmässigt producerar olika resultat på olika dagar baserat på informationen den har tillgång till.
Vi får grundläggande information om företag från utomstående dataleverantörer som samlar in sådan information från offentligt material och andra källor. Vi får också information om företag från våra användare, som är snälla nog att korrigera information vi har och berätta när något nytt företag har öppnat i närheten. Tala gärna om för oss ifall vår information är inaktuell!
Konsumenter har rätt att prata om vad de gillar (och inte gillar) med måltiden de åt, rörmokaren de anlitade eller biltvätten de använde. Vi tar inte bort företag, så det bästa du kan göra är att prata med både dina fans och kritiker och höra vad de har att säga.
Nej. Du kan inte betala för att få dåliga recensioner borttagna eller flyttade — så enkelt är det. Det kan vara värt att nämna ytterligare balansmetoder vi integrerar i systemet: till exempel så har inte våra säljare administrativ åtkomst som låter dem ta bort dåliga recensioner för en annonsör; och på samma sätt så har de som faktiskt har dessa privilegier ingenting att göra med försäljning, och kompenseras inte efter hur mycket som säljs.
Det finns många "reputation management"-företag där ute som påstår sig arbeta med Yelp för att ta bort negativa recensioner eller förbättra ert snittbetyg... för en avgift (så klart!). Om du undrar hur dessa företag kan hålla sina löfte, så är svaret enkelt: De kan dem inte. Det har aldrig varit möjligt att betala en summa pengar — vare sig till Yelp eller tredje part — för att kunna manipulera recensioner.
Om du blivit kontaktad av någon som erbjuder något som liknar detta, så skulle vi uppskatta om du vidarebefodrade informationen så att vi kan se till att de inte har möjlighet att utnyttja andra. Vänligen kontakta oss för att skicka in information.
Slutligen, som vi nämnt tidigare, så är den bästa strategin för att hantera ditt rykte online helt enkelt att tillhandahålla utomordentlig kundservice och skicka diplomatiska svar till dina recensenter.
Absolut inte. Ordningen som recensioner visas i kan inte ändras utan bestäms av Yelp-sortering, vårt rankningssystem för att visa de mest nyttiga recensionerna för våra användare. Till exempel är den recension som visas först en som reflekterar företagets genomsnittliga stjärnbetyg. Metoden är densamma för alla företag, oavsett om de är sponsorer eller ej.
Dessa subjektiva egenskaper röstas fram av användare som recenserat företaget. De kan ändras allteftersom fler skriver recensioner och röstar. De mer objektiva egenskaper som visas i företagsinformationen (om företaget tar kort eller är handikappanpassat) bestäms av företagaren om han eller hon har registrerat sig för ett gratis företagskonto.
"Folk älskar oss på Yelp" är ett program som ger ett märke och ett gratulationsbrev från Yelps grundare till företag som kvalificerar sig baserat på deras historia och betyg på Yelp. Märkena skickar ut två gånger per år till alla företag som kvalificerar sig. Huruvida ett företag annonserar eller ej på Yelp har ingen inverkan på deras möjlighet att få ett "Folk älskar oss på Yelp"-märke.
Ingen gillar en dålig recension, och det är än värre om du anser att det kränker dina rättigheter. Men en bra advokat kommer säga som det är: Mål om förtal är dyra och oerhört svåra att vinna. De är utöver detta även väldigt offentliga. Vi kan ge otaliga exempel på rättsprocesser som skadat företaget betydligt mer än det någonsin hjälpt. Du kommer inte heller långt med att dra in Yelp i det hela eftersom Yelp bara är ett forum som vilket annat forum som helst, där folk delar med sig av sina åsikter. (Lagen är klar på den punkten, men du kan alltid fråga en expert för att bekräfta). I vissa fall kan rättsåtgärder vara lämpliga men för det allra mesta så kommer det inget gott ut av att stämma den som skrivit en dålig recension.